To SEO στην εποχή της Φωνητικής Αναζήτησης

Το SEO, αν και γεννήθηκε σαν ιδέα λίγα χρόνια πριν εδραιωθεί η μεγαλύτερη μηχανή αναζήτησης στον κόσμο, μας απασχολεί περισσότερο από το 1997, όπου η Google κατοχύρωσε το domain της.

Από τότε η έννοια του SEO είναι συνυφασμένη με την αξιολόγηση της Google στο περιεχόμενο των ιστοσελίδων και βασίζεται σε κάποιους κανόνες.

Οι κανόνες αυτοί ήταν απόρροια της ευκαιρίας που άδραξε η Google, να εφαρμόσει πρώτη ενημερώσεις στον αλγόριθμο κατάταξης αποτελεσμάτων που ευνοούσαν και επιβράβευαν το ποιοτικό και συναφές περιεχόμενο, με σκοπό τη βελτίωση της εμπειρίας του χρήστη.

To SEO στην εποχή της Φωνητικής Αναζήτησης

Τι είναι λοιπόν το SEO;

Πριν μια δεκαετία, μια απλοϊκή απάντηση στην ερώτηση αυτή θα ήταν ότι πρόκειται για μια σχέση μεταξύ μιας λέξης ή φράσης και μιας αναζήτησης στο διαδίκτυο.

Σήμερα, η οργανική κίνηση στους ιστότοπους (organic traffic) και οι αγορές μέσω διαδικτύου από e-shops, βασίζονται σε μεγάλο βαθμό σε ένα πολύπλοκο αλγόριθμο αξιολόγησης και κατάταξης αποτελεσμάτων.

Επιπλέον, προγράμματα που εισήγαγαν τη φωνητική εντολή και τη μετατροπή της φωνής σε κείμενο, όπως η Siri και η Alexa, αντικατέστησαν για αρκετούς χρήστες τον παραδοσιακό τρόπο που χρησιμοποιούσε κάποιος τη μηχανή αναζήτησης, αλλάζοντας και κατ’ επέκταση και τον τρόπο λειτουργίας του SEO.

Γι’ αυτόν το λόγο λοιπόν, η βελτιστοποίηση του περιεχομένου μιας ιστοσελίδας θα πρέπει πιθανώς να αναδιαμορφωθεί και να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα προκειμένου να μην χαθεί μεγάλο μέρος των επισκεπτών της.

Πώς γίνεται η φωνητική αναζήτηση

Καταρχήν θα πρέπει να γίνει ένας διαχωρισμός μεταξύ των δύο τεχνολογιών που σχετίζονται με τη φωνητική αναζήτηση:

  • Η μία τεχνολογία βασίζεται στην ηχογράφηση μιας σχετικής λέξης ή φράσης, η οποία μεταγράφεται στη μπάρα αναζήτησης και φανερώνει μια σειρά αποτελεσμάτων στη Google.
  • Η δεύτερη τεχνολογία αφορά τη φωνητική εντολή που ενεργοποιεί μια συγκεκριμένη λειτουργία στο λογισμικό ενός ψηφιακού βοηθού, όπως η Siri, η Alexa ή το Google Assistant.

Θα αποδειχθεί δύσκολο για τις περισσότερες ιστοσελίδες να υλοποιήσουν την απαραίτητη βελτιστοποίηση, αν στοχεύσουν και στις δύο τεχνολογίες ταυτόχρονα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν προορίζονται όλες οι “έξυπνες” συσκευές για την εφαρμογή αυτής της τεχνολογίας, οπότε το SEO με βάση τις φωνητικές αναζητήσεις δεν θα φέρει ολοκληρωτική ανατροπή στην επισκεψιμότητα μιας σελίδας.

Απλούστερα, η επένδυση στο SEO φωνητικής αναζήτησης έγκειται στους στόχους που θέτει μια επιχείρηση, με βάση τις ανάγκες των υφιστάμενων και δυνητικών πελατών της.

Για παράδειγμα, εάν το κοινό μιας επιχείρησης είναι οι χρήστες έξυπνων κινητών συσκευών θα πρέπει να γνωρίζει ότι:

  1. Οι χρήστες κινητών συσκευών είναι 3 φορές πιθανότερο να χρησιμοποιήσουν τη φωνητική αναζήτηση.
  2. Το 31% των χρηστών smartphone παγκοσμίως, χρησιμοποιούν τη φωνητική αναζήτηση τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα.
  3. Στατιστικά στοιχεία φωνητικής αναζήτησης από κινητά δείχνουν ότι το 55% των εφήβων χρησιμοποιούν τη φωνητική αναζήτηση καθημερινά.

Φωνητικές εντολές και ο ρόλος τους

Σύμφωνα με τη Google, από το 2014 τόσο οι έφηβοι όσο και οι ενήλικες ζητούν οδηγίες από το τηλέφωνό τους και το χρησιμοποιούν για να παρακάμψουν την ταλαιπωρία του πληκτρολογίου μιας κινητής συσκευής.

Φωνητικές εντολές και ο ρόλος τους

Η αναδιάρθρωση του περιεχομένου μια ιστοσελίδας, που θα αποσκοπεί σε εύκολα και γρήγορα αποτελέσματα με τη φωνητική αναζήτηση, δεν θα έχει την ίδια βαρύτητα ή χρησιμότητα για όλες τις επιχειρήσεις.

Ο αριθμός των συσκευών που επιτρέπουν τις φωνητικές εντολές αυξάνεται συνεχώς, οπότε δημιουργείται η ανάγκη και η ευκαιρία για συγκεκριμένες επιχειρήσεις να εκμεταλλευτούν την τεχνολογία και αυτό το SEO trend προς όφελος τους.

Για παράδειγμα, επιχειρήσεις που έχουν συμπεριλάβει την τοποθεσία της έδρας τους, όπως μια καφετέρια ή ένα εστιατόριο, θα ευνοηθούν σε μεγάλο βαθμό αξιοποιώντας τη φωνητική αναζήτηση.

Πολλοί χρήστες του διαδικτύου χρησιμοποιούν καθημερινά ένα λογισμικό, όπως η Siri, για να βρουν τα κοντινότερα καταστήματα και δίνουν μια συγκεκριμένη φωνητική εντολή σχετική με αυτό που ψάχνουν.

Σε αντίθεση αν χρησιμοποιούσαν τη Google και έγραφαν μια γενική λέξη ή φράση στη μπάρα αναζήτησης, θα έχαναν περισσότερο χρόνο φιλτράροντας τα εκατοντάδες χιλιάδες αποτελέσματα. Αυτό θα οδηγούσε αναπόφευκτα σε δεύτερη και τρίτη αναζήτηση με πιο ακριβή και συναφή κριτήρια.

Ωστόσο, η φωνητική αναζήτηση δεν είναι ο Μεσσίας ή η πανάκεια που ψάχνουν οι επιχειρήσεις για να λύσουν όλα τα προβλήματα τους και να εκτοξεύσουν την επισκεψιμότητα στις ιστοσελίδες τους.

Ακόμα και οι επιχειρήσεις που παρουσιάζουν τις μεγαλύτερες πιθανότητες να βρεθούν μεταξύ των πρώτων αποτελεσμάτων στη Google, δε θα ήταν συνετό να βασιστούν εξ ολοκλήρου σε αυτήν την τεχνολογία. Αρκεί να συνειδητοποιήσουν ότι η φωνητική αναζήτηση παίζει βοηθητικό ρόλο, και όχι πρωταρχικό, τουλάχιστον για την ώρα.

Η ανέλιξη του φωνητικού ελέγχου

Η βελτιστοποίηση των ιστοσελίδων για φωνητικές εντολές ήρθε για να μείνει αλλά ακόμα είναι σε πρώιμο στάδιο. Προσφέρει μεγάλο πλεονέκτημα στους πρωτοπόρους που θα την ενσωματώσουν στη στρατηγική μάρκετινγκ που έχουν ήδη.

Σύμφωνα με στατιστικά, αναμένεται ότι το 2021 οι χρήστες των βοηθών φωνητικών εντολών μέσω λογισμικών και μέσω αναζήτησης Google, θα αγγίξουν τα 5,1 δισεκατομμύρια και τα 6,4 δισεκατομμύρια το 2022.

Η ανέλιξη του φωνητικού ελέγχου

Σύμφωνα με έρευνα της Adobe το 2019, το 85% των χρηστών χρησιμοποιούσαν τη φωνητική εντολή στο κινητό τους, πρωτίστως για το Google Maps και την πλοήγηση τους. Ενδιαφέροντα στοιχεία είναι:

  • Το 94% των χρηστών “έξυπνων” συσκευών συμφωνούν ότι η τεχνολογία φωνητικής αναζήτησης θα βελτιώσει σημαντικά την ποιότητα ζωής.
  • Το 61% των χρηστών δεν θα χρησιμοποιούσε αυτή την τεχνολογία για πλοήγηση στο e-banking και για άλλες πιο περίπλοκες αναζητήσεις στον παγκόσμιο ιστό.
  • Κατά μέσο όρο η αναζήτηση μέσω φωνητικής εντολής ολοκληρώνεται επιτυχώς σε ποσοστό 70%.

Όσον αφορά τις “έξυπνες” οικιακές συσκευές, και συγκεκριμένα τα έξυπνα μεγάφωνα, οι πωλήσεις τους εκτινάχθηκαν σε μόλις δύο χρόνια. Παρ’όλα αυτά η μαζική υιοθέτησή τους θα αργήσει κυρίως λόγω δυσδιάκριτων κανόνων ασφάλειας και ιδιωτικότητας και της διαφοροποίησης κάθε γλώσσας και διαλέκτου.

Η πολυπόθητη “θέση μηδέν” της Google

Τι ονομάζεται “θέση μηδέν” και πώς σχετίζεται με τη φωνητική αναζήτηση;

Πρόκειται για το πρώτο αποτέλεσμα στη σελίδα αποτελεσμάτων των μηχανών αναζήτησης (SERP).

Η “θέση μηδέν” προσφέρει σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε μια επιχείρηση και αποτελεί ένα στόχο του SEO.

Η βελτιστοποίηση μιας ιστοσελίδας για φωνητική αναζήτηση, εξαρτάται από τα δεδομένα που συλλέγουν οι συσκευές φωνητικών εντολών και οι ψηφιακοί βοηθοί.

Η επιτυχής φωνητική αναζήτηση εξαρτάται από τα έγκυρα και ενημερωμένα προφίλ των εταιρειών στις διάφορες πλατφόρμες, από τις οποίες αντλούν πληροφορίες οι “έξυπνες” εφαρμογές και λειτουργίες.

Αξίζει να τεθεί σε ισχύ η φωνητική αναζήτηση για να προωθηθεί μια επιχείρηση στη “θέση μηδέν”;

Εξαρτάται από το στόχο της επιχείρησης. Να τονιστεί και πάλι ότι λειτουργεί συμπληρωματικά και όχι ανασταλτικά στο SEO που ξέραμε έως τώρα.

Συμπέρασμα

Παρόλο που οι “έξυπνες συσκευές” και τα λογισμικά φωνητικού ελέγχου ενσωματώνονται ολοένα και περισσότερο στην καθημερινότητα μας, αποτελούν ακόμα ένα μικρό κομμάτι στο τεχνολογικό οικοσύστημα των περισσoτέρων ανθρώπων.

Η φωνητική αναζήτηση αυξάνεται συνεχώς και σύντομα θα είναι παντού.

Η συμπεριφορά των καταναλωτών αλλάζει συνεχώς και οι επιχειρήσεις πρέπει να είναι προετοιμασμένες για να ανταπεξέλθουν στις νέες τάσεις του ψηφιακού μάρκετινγκ, ώστε να εκπληρώνουν τις προσδοκίες των πελατών τους.

Τεχνολογικοί γίγαντες όπως η Google, το Amazon και η Microsoft έχουν σημειώσει σημαντική πρόοδο και έχουν ήδη βελτιστοποιήσει τη φωνητική αναζήτηση ώστε να έχει πλεονέκτημα έναντι των άλλων τύπων αναζήτησης.

Η βελτιστοποίηση στο SEO για φωνητική αναζήτηση και η δημιουργία εσόδων από αυτήν την εξέλιξη, θα είναι ζωτικής σημασίας στο κοντινό μέλλον.